Holanda és un país de futbol. Els seguidors holandesos fan sentir la seva passió quan arriba el moment de donar suport a la seva Oranje i, el Mundial de França, no ha estat cap excepció. L’afició que ha provocat més ressò als carrers de les localitats franceses ha estat, sense dubte, l’holandesa. Le Havre, Valenciennes, Reims i Rennes han viscut en primera persona l’anomenada “febre taronja”. L’Annelore Maas és una de les aproximadament 15.000 persones que van viatjar a Valenciennes per presenciar el partit de la fase de grups contra el Camerún. “Quan juga la selecció tots anem amb Holanda. Però, de normal, no mirem un partit de l’Ajax, per exemple. La presència de Lieke Martens a l’equip holandès ha captat l’atenció de la gent i dels mitjans. Molta gent segueix Holanda gràcies a ella”, explica Maas.
L’Eurocopa del 2017 va suposar un gran canvi pel país ja que, com a amfitriona, l’Oranje es va alçar com a campiona, trencant l’hegemonia d’Alemanya, que havia guanyat el títol durant sis anys seguits. Des de llavors, el seguiment i la visibilitat dels equips femenins i de les futbolistes holandeses no ha parat de créixer. “El nivell és alt. Tenim a Martens i Van der Gragt al Barça i a d’altres jugadores que també juguen a fora. Són un exemple per les nenes petites. És cert que des de l’Eurocopa el suport és més gran. El país està fent una bona feina a nivell esportiu i tothom hi està involucrat. Per exemple, fa uns anys els partits de les noies no es retransmetien, els havíem de mirar per internet. Ara els podem seguir per la televisió nacional i això és una cosa molta bona”, afirma la seguidora holandesa. De fet, Holanda va trencar el rècord d’assistència al país en l’últim amistós preparatori contra Austràlia, en el qual 30.630 persones van omplir el Philips Stadion d’Eindhoven. Pel que fa a les xifres televisives de la fase de grups a la televisió holandesa NPO, segons dades de la FIFA, el duel davant del Canadà va arribar als 2.755 milions d’espectadors amb un pic màxim de 3.683 milions, representant el 17,3% de l’audiència potencial. En aquest sentit, la mitjana d’espectadors dels tres enfrontaments és d’un 74,8%, mentre que en l’Eurocopa del 2017, en aquesta mateixa fase, va ser del 43,9%.
Qui és el principal responsable de l’ambient festiu viscut a França? Un equip de voluntaris organitza una desfilada coneguda com l’Oranje Parade, encapçalada per Henk van Beek, president de l’Oranje Fans Bus. El moviment, iniciat a l’Eurocopa del 2004, està liderat per l’autobús que s’encarrega de portar els seguidors fins a l’estadi al ritme de la música. D’esquerra a dreta, amb els braços enlaire i seguint la cançó Links Rechts del grup holandès Snollebollekes. És la imatge que ha inundat les xarxes socials els dies que ha jugat Holanda. “A les 11 del matí estàvem a la plaça de Valenciennes i ja hi havia una festa organitzada. Va ser espectacular. Tots junts vam caminar fins a l’estadi. Sentíem el mateix i vestíem de color taronja. Va ser divertit veure la gent del poble mirant i pensant, és normal? Cap afició ha fet això. Tothom ho va gaudir perquè estàvem allà per la mateixa raó”, recorda l’Annelore.
Holanda ha tornat a omplir Valenciennes per plantar-se a les semifinals de la Copa del Món, deixant fora a un equip italià que ha estat la gran revelació de la competició. L’Oranje ha complert els pronòstics després de classificar-se com a primera de grup -en batre Camerún, Canadà i Nova Zelanda-, d’eliminar una selecció històrica com el Japó als vuitens gràcies a dos gols de Lieke Martens i de treure’s de sobre Itàlia amb les dianes de Vivianne Miedema i la blaugrana Stefanie van der Gragt. “Després de l’Eurocopa les expectatives són molt altes i encara poden fer-ho millor. Crec que s’enforteixen quan juguen amb equips més grans i han de fer el seu joc. Estan fent una bona feina”, conclou l’aficionada holandesa. La remor de la marea taronja ha tornat a recórrer els carrers francesos fins a l’Stade du Hainaut, on l’experiència de l’Eurocopa s’ha imposat per tornar a marcar un abans i un després en el futbol holandès.