El món dels E-Sports no para de créixer. Econòmicament, és una de les indústries més sòlides i amb una capacitat d’atracció única per a un jovent que, en un segment gens menyspreable, prefereix substituir la pilota i la porteria per un comandament i una pantalla. Les noves empreses i les multinacionals dels videojocs s’estan entenent per consolidar una oferta cada vegada més potent i variada d’opcions per a l’entreteniment, fins i tot convertint-la en una sortida professional abraçada pels centenars de milers d’afeccionats que s’apleguen per gaudir de les competicions. Pavellons plens fins dalt i culte a campions de FIFA, League of Legends o Rocket League com exemple d’una nova passió que tot just arrenca a córrer.
En aquesta línia de sortida s’hi troba la Generalitat de Catalunya. A través de la Secretaria General de l’Esport i el Consell Català de l’Esport, el Govern analitza des de fa unes setmanes la proposta de l’Associació Catalana d’E-Sports per tal que l’administració reconegui aquesta pràctica com una modalitat esportiva. Segons ha pogut saber La República Esportiva, l’associació, que està inscrita en el Registre de Justícia juntament amb entitats culturals o fundacions, té la intenció de convertir-se en Federació una vegada el nou esport sigui reconegut, una decisió que passa indestriablement per la incorporació d’activitat física obligatòria en el dia a dia dels jugadors de videojocs.
Fonts del Govern asseguren que “per poder-los reconèixer, hi ha d’haver activitat física, moviment del cos. En aquests moments, si només els associem a una activitat que no inclou pràctica esportiva, no podrien ser considerats esport o modalitat”. En els darrers anys, diversos equips professionals i acadèmies de formació a Catalunya, Espanya i Europa ja ofereixen serveis explícits de preparació física i nutrició als jugadors d’E-Sports, com succeeix a l’Asus Rog Army de Bellaterra, un club del qual ja en vam fer un reportatge a finals de l’any passat, o a l’Origen, un equip professional d’Esplugues de Llobregat -amb patrocinadors com Audi- que disputa la lliga espanyola de League of Legends.
Aquest és un pas imprescindible que el sector privat ha de dur a terme per optar a un futur reconeixement. “Cada vegada més, els equips professionals s’associen a un entrenament físico-esportiu previ i posterior a la competició”, sentencien des de la Generalitat, una opció que es veu amb molt bons ulls de cara a l’acceptació per part de l’administració: “Si això tira per aquí, serà més fàcil que els puguem reconèixer”. A dia d’avui, la sol·licitud formal és sobre la taula de la comissió d’experts del Consell Català de l’Esport, en el què es tradueix com el primer pas per tal que un esport o una modalitat pugui ser reconeguda oficialment. A partir d’aquí, aquesta comissió analitzarà la proposta, consultarà si l’esport ja existeix amb un altre nom i, en el cas que no sigui així, l’inclourà dins d’una federació que hi pugui estar vinculada, abans que la mateixa Associació Catalana d’E-Sports en fundi la seva de pròpia.
Connexió amb l’esport tradicional
La mateixa Secretaria General de l’Esport i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) treballen conjuntament per tal que el món dels E-Sports no passi de llarg dels esports tradicionals i es busquin punts de trobada per no perdre el talent i les idees de les noves generacions. Al Govern li interessa “que l’esport tradicional no quedi al marge de l’oportunitat d’incorporar gent jove i activa que els E-Sports poden aportar”, una connexió que pot néixer d’impulsar -de la mà de les federacions tradicionals- una plataforma que serveixi de passarel·la i que “connecti els esports 1.0 i digital”.