El Barça, diumenge es convertirà en el quart club català de futbol professional en estrenar secció d’E-Sports. Ho farà en l’eFootball Pro, la competició internacional de PES 2019 -el joc de Konami, important patrocinador dels blaugrana- per PS4 creada per l’empresa de Gerard Piqué, en la qual també hi participaran el Schalke 04, el Nantes, el Mònaco, el Celtic de Glasgow i el Boavista. El torneig se celebrarà a Glasgow, Mònaco i Barcelona.
El club català va anunciar la seva entrada en els eSports el 27 de febrer d’enguany. Aleshores va explicar que la competició tindria inici en les següents setmanes. Aquestes s’han convertit en gairebé un any. És l’aposta de Konami per apropar-se al FIFA -en el qual no pot apareixer el Camp Nou pel patrocini de l’empresa japonesa amb el Barça-, de la nord-americana EA Sports, la qual li porta uns quants metres d’avantatge en els E-Sports.
Però, abans que els blaugrana, el Reus, l’Espanyol i el Nàstic van inaugurar secció d’E-Sports. I no fa pas poc temps. Els primers van ser els reusencs el 2015, quan el primer equip de futbol encara disputava la Segona Divisió B. Un any després va ser el torn dels barcelonins i els tarragonins. L’altre club català professional, el Girona, ha fet diversos intents per introduir-s’hi, fins i tot intentant acords amb clubs dedicats 100% als eSports, però no han tingut èxit. De moment.
“Vam decidir entrar en aquest món per imatge de marca i perquè estem en una època en què els clubs estan perdent seguidors i aquesta és una manera d’atraure al públic jove”, explica Laureà Folch, responsable de la secció de l’Espanyol. “Fins ara només hem competit en el FIFA, però ens estan proposant participar en la VCE, una nova competició de jocs com el Counter Strike o el League of Legends (LOL). Si hi entréssim, l’Espanyol podria enfrontar-se, per exemple, contra la secció d’eSports de Los Angeles Lakers“, afegeix.
A la Índia hi ha equips de críquet que tenen milions de visualitzacions quan disputen competicions d’E-Sports i això no passa desaparcebut per a l’Espanyol. “El fet que el nostre equip d’E-Sports disputés un partit de Counter Strike contra algun d’ells suposaria més per la nostra imatge de marca que enviar el nostre primer equip de futbol a disputar un partit amistòs a l’Índia”. El responsable d’App i Juegos de LaLiga, Daniel Vicente, comparteix una experiència pròpia en aquest sentit: “Des de LaLiga hem creat un equip d’eSports anomenat LaLiga E-Sports Team i a l’octubre el vam portar a la Xina per jugar un partit del joc FIFA, que va durar 20 minuts. En només aquest temps vam arribar gairebé al milió de visualitzacions de l’streaming. És una evidència que sortir fora a buscar mercats com el xinés o l’indi és una bona opció”.
Tant Reus com Nàstic expliquen que van apostar pels eSports perquè van considerar que com a marca tenien l’obligació de ser-hi i no per una qüestió econòmica. Els inicis van ser dubitatius, com els de tots els mercats nous -els experts preveuen que el punt àlgid dels eSports serà el 2020-, i el Reus va entrar a la vegada en les competicions de FIFA de PS4, XBOX i PC. Aquest any ja ha decidit centrar-se només en PS4, la plataforma de més éxit. “Els eSports són una aposta de futur. Però, actualment, els nostres partits es retransmeten per streaming i ja tenen milers de visites”, diu Adrià Morte, responsable de la secció del Reus. “De moment, no competirem en jocs com el LOL o el Fortnite, malgrat que ens ho han proposat. No hi veiem massa sentit tractant-se d’un club esportiu”, afegeix. La mateixa opinió va expressar Josep Maria Bartomeu, el president del FC Barcelona, durant l’Assemblea de Compromissaris del 23 d’octubre, i el mateix diu el responsable de la secció del Nàstic, Domingo García.
El club tarragoní forma part de la VFO, la competició de FIFA d’11 contra 11, des que es va crear. Ara ja està participant en la cinquena temporada i s’ha proposat jugar també en la versió d’un contra un (VCO), la més estesa. “Hem fitxat un jugador de la comarca, David Blázquez, perquè volem que senti els nostres colors. I Fali, el capità del nostre primer equip de futbol, forma part de l’equip d’11 contra 11”. Des del començament, el Nàstic va competir en PS4, XBOX i PC. Però un contratemps va provocar que l’any passat abandonés la secció d’XBOX. El responsable de l’Espanyol, per la seva part, explica que els hi han proposat participar en competicions d’un contra un i ho han declinat “perquè considerem que es perdria l’esència de competir amb els nostres jugadors virtuals del primer equip”. Els barcelonins actualment participen en PS4 i XBOX.
Les aventures dels clubs catalans en els E-Sports s’engloben dins l’aposta de LaLiga per aquest sector. “Vam començar a estudiar l’entrada en aquesta indústria a principis de 2017”, diu el responsable d’App i Juegos de LaLiga. “La primera iniciativa, el torneig Nacional de FIFA 18, la vam posar en marxa el març d’enguany i més tard vam tirar endavant els projectes Adrenalyn Challenge, amb la participació de Panini, i LaLiga E-Sports Team, el primer equip professional de LaLiga, que ha estat d’eSports”. El propòsit de LaLiga en entrar en aquesta indústria és apropar el seu contingut -LaLiga Santander i LaLiga 123- a la comunitat gamer i a la gent jove.
Per finalitzar, Vicente relata que “la indústria dels E-Sports creix a ritmes elevats -s’estima que al voltant del 40% anual- i els diners arribaran si creem bons productes per tal que els nostres fans i els gamers els gaudeixin”. Ara mateix hi ha 17 clubs pertanyents a LaLiga que tenen secció d’eSports. Cap d’ells és el Reial Madrid.