El Barça ha afrontat de cara el problema de la revenda. Feia anys que diversos touroperadors i xarxes organitzades es dedicaven a captar abonaments de socis per aprofitar-se de l’alta demanda d’entrades i treure’n un rèdit econòmic profusament superior al percebut pel mateix departament de tiqueting del Barça. A través de webs com Stubhub, Ticketbis o Viagogo -fundada per Sandro Rosell i diversos socis americans-, els revenedors multiplicaven el preu original dels tiquets i feien recollir l’abonament en un hotel proper al Camp Nou on, un cop finalitzat el partit, s’havia de retornar. Però les noves tecnologies van facilitar un canvi de model i, durant els darrers anys, aquests tramposos s’han servit únicament del codi QR dels abonaments per dissenyar i vendre les entrades amb una logística més simple. Ja no cal anar a recollir-les, te les envien per correu.
Contra aquesta fórmula, el Barça ja va posar fil a l’agulla ara fa un any. El club va intervenir 2.821 entrades falsificades amb el codi QR pertanyent al mateix número d’abonaments que, presumptament, s’havien utilitzat durant el Barça-Reial Madrid de la 36ena jornada de Lliga i va dur el cas a la Comissió de Disciplina, que va decidir sancionar els socis amb diverses mesures, com la impossibilitat d’accedir a l’estadi mentre es desenvolupés el procés judicial per revenda il·legal. Abans de final d’any, aquestes sancions ja s’hauran complert.
Però el Barça no va finalitzar aquí la seva batalla. A principis d’abril, el club va tornar a expedientar 747 socis per haver fet un ús fraudulent del seu carnet. En aquest cas, no es tracta de l’abonament, sinó de la seva identificació com a soci. A través d’un codi pin i d’una clau personal intransferible, els socis del Barça poden accedir a diversos descomptes, entre els quals s’hi troba una reducció de fins el 20% en el preu de les entrades. En aquest punt és on els revenedors han fet fortuna. Els socis han cedit el seu codi i clau a les xarxes de revenda, que ho han aprofitat per comprar massivament entrades per sota el preu de mercat, en una acció que el club defineix com un “frau electrònic”.
El problema ara recau en la voluntarietat d’aquests socis de participar en la trama delictiva. El Barça és conscient que molts dels seus socis han cedit en més d’una ocasió la clau i el codi personal a persones de confiança per tal que compressin un parell d’entrades. I això no és delicte, ni pot ser sancionable. Però és possible que aquestes persones de confiança hagin acabat fent un ús fraudulent de les dades personals, venent-les o cedint-les a les xarxes organitzades de revenda que, posteriorment, les hagin utilitzat per comprar massivament entrades més econòmiques i posar-les a la venda a preus elevats.
És per això que, segons ha pogut saber La República Esportiva, el club ha decidit allargar el termini d’al·legacions abans que la Comissió de Disciplina dictamini una sentència i determini quines són les sancions. “Hi ha socis que han actuat de bona fe i que han deixat els codis a amics o familiars”, admeten fonts de l’entitat blaugrana, “sense saber que després algú se n’ha aprofitat”. Des del mateix club es reconeix que aquesta acció comporta “un procés més complicat perquè hem de saber diferenciar entre qui n’ha tret un rendiment econòmic i qui ha cedit les claus als cosins perquè comprin dues entrades”. Aquest termini per a la presentació d’al·legacions s’ha ampliat perquè molts dels socis apel·len a la bona praxi “i pel volum” de casos. Tot i que ja s’han produït diverses atencions personalitzades per telèfon, el club ha confirmat que el procediment es duu a terme a través de la presentació d’un escrit formal.